"Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tidak dapat bertahan dengan panasnya terik matahariKU" - Hadis Qudsi

Thursday, April 30, 2009

saya nk minta maaf kat otak saya, selalu tak nk gune untuk berfikir.. asyik gune nak fikir camne nk auta lecturer jer..(t_t)

betul la tu.. korg tak salah bace..
pernah tak korang minta maaf kan diri korang sendiri.. kalau tetibe korang demam ke, sakit gigi ke.. luke ke ??
"Ala..sory ye jari, sebab aku lali potong sayur sambil dengar lagu hindustan, kau pulak yang aku potong.."
pernah tak korang rase bersalah kalo korang dengan sengaja atau tidak sengaja melukakan diri anda.. ataupon korang pergi bertumbuk dengan orang sampai tangan korang patah.. pernah tak korang minta maaf dengan tangan korang??
tak pernah??
well you should!!
"apsal plak, tangan aku. suke hati aku la!!!" kate hamba Allah ini.
"well,wahai hamba ALLAH... kepale lutut ko! badan ko, kulit kau, cerebrum ko, retina ko, epidermis, femur, gigi kapak, gigi geraham, reseptor sakit,sejuk, panas, folikel rambut.. semua dan semuanya bukan milik kau, wahai manusia berakal lutut! itu semua ALLAH punya. Kau jaga jer.. faham?!!"
kita diamanahkan oleh ALLAH untuk jaga semua anggota badan yakni diri kita secara fizikal dari membuat kerosakkan. ALLAH beri semua itu untuk kamu gunakan untuk beribadat kepadaNya. Faham?!
Sebab itu segala haram jadah yang boleh merosakkan badan adalah haram hukumnya. Macam minum arak, hisap dadah, bunuh diri.. semua dan semua itu yang boleh membinasakan badan kita secara fizikal dan menzalimi diri adalah telah diputuskan HARAM.
mengerti?!
mereka semua ( read: anggota badan) seharusnya dan sewajibnya digunakan untuk perkara2 berfaedah sahaja. yang boleh memberikan saham untok kite kat akhirat nanti.
sebab?
nanti korang tahu kan, mulut tak boleh cakap time trial depan ALLAH. So, peguam bela kita siapa?? Kalau ko pengamal surah Al Mulk boleh la lepas juga, sebab surah Al Mulk tu penguam bela. Tapi kalau tak??
Yeszzarr.. tubuh badan kita yang lain la yang menjadi saksi plus penguam bela kita time trial depan ALLAH nanti.
"Si polan ini, Ya Allah..dia gunakan aku untuk berjalan ke masjid setiap hari untuk berjemaah" kata kaki kanan dan kaki kiri.
"Si polan ini, Ya Allah.. dia gunakan aku untuk bekerja mencari rezeki yang halal" kata tangan pula.
Kan ke bes dengar tu.. lega sikit....
tapi kalau tak??
JENG! JENG! JENG!
okey, the point here, what i really wanna share is love yourself. Gunakanlah semua kelebihan yang ALLAH bg ni... especially tubuh badan kita yang sihat ini untuk mendapatkan keredhaanNya. Jangan gunakan ia untuk membuatkan ALLAH murka kepada kita dan menjauhkan rahmatNya dari kita.
cadangan untuk meminta maaf seperti;
"Ala..sory ye jari, sebab aku lali potong sayur sambil dengar lagu hindustan, kau pulak yang aku potong.."
bukanlah necessry pon.. analogi jer tuh..
tapi itula the whole thing yang aku nk aku dan kau tahu..
baik?!
baiklah!
-..dan ALLAH juga yang lebih mengetahui..-

No comments: