Wednesday, December 24, 2008
Where’s the fire? : Of being a klutz scorn.
Aku da habaq da yang aku tak suke org2 yang ske nak condemn interest other people.
Aku da bgtaw da. Mengapa harus menguji tingkat ke-patient-an aku.
Apelah masalahnyer kalau makhluk2 Allah yang lain minat Syed Muzaffar ke minat Siti ke.. suke kawan ngn Chinese ke.. Indian ke? Suke makan mee goreng mamak tak nak mamak ke.. tak suke makan nasik ker, suke makan ayam, suke main softball.. suke what-ever-yg-de ske ? Suke lelaki gelap ke terang ke , suam-suam kuku ke?
Persoalannya : Mengapa harus censure people ?
What la ur prob wit them actually. Lantak pi kat depa la.. hang dok sebok kacau kain org.. hang p tengok sat dekat kain hang. Elok sangat ka? Bersih sangat ka? Tak dak wahima apa2 taik skali pon ka yg singgah? More or less.. mesti ade debu2 gak kan?
Tidak perlu macam bagus kerana anda tidak pon.
Critisizing people or talking ill behind people is just a cheap and dishonest way to praise urself. Shame on you !
Ni la org2 manusia yang canang diri cam aci bagus sgt tapi tin kosong - omong kosong.
Hidup nak condemn people. Critic people as if u r some kind murni hearted. Please people. Stop being such a jerk. I had enuf. The world had enuf.
Friday, December 5, 2008
Journal – a brief timeline of one whole year ..ermm..almost (-_,-!)
hurm. point form shud be ok..
1. January 2008 - big time doing my fyp . everything is going smooth .. the pisang is good.. the culture doing great.. but the attitude of the peeps around me kinda disturbing.. but.. hey okey! still manageable . Everything is in hand.
2. March 2008 - still didnt get the result for my Fusarium Screening. and The Akak is messing with me - again. Damn la tis Akak . shes starting to get into my nerve. Do hand-in the result please . selagi aku boleh ckp elok-elok ni baik kau jgn buat perangai. jgn sampai aku kurang ajar .
3. April 2008 – Kakak itu mmg sepatutnya dibuang di dalam longkang ! Kemudian run with filthy drainage sewage and air longkang yang sebusuk hatinya. Huh~~!! . Lusa presentation, baru nak bagi result. Result part aku dah sebat awal-awal.. Tang nak buat system barter, pandai nak buat perangai. And expect me to be so decent. In YOUR DREAM la akak . But Alhamdulilah . Praise to Allah the He had given me big help..walaupun selama dua malam aku tido bagai tak cukup jam.. Imagine , had to set my alarm every 1 hour in-case aku tertidur or overslept. Tak cukup tangan aku nak analyzed those results ..put some discussions and conclusion altogether within less than 48 hours. Mak aih! But eventually my presentation went well, tho..;) Nice end of semester.
4. May, 2008 – had to attend sem khas class for Plant Morphogenesis . Cam poyo ber’busy-busy’an study satu subject . pastu tak de mende nak buat. Boring gile ! bukan nak cakap ape la.. tapi mmg hustler gile aku.. ye arr kalau da abes jer kelas , aku dah revise subject tub lime nam kali. Pergh . Hah! Nak cakap gak.. dan pindah rumah . Am now officially living off-campus! Hah;D
5. June 2008 – Still in sem khas and Starting to mingle in with FESKUM 08’ . Its Festival Konvokesyen University Malaya 08’ act as the Director for the Opening Ceremony for FESKUM 08’ . Initially, it’s a helping-a-friend offer.. get into my teammates and start working . All seven of us ONLY..okey..mind you! Its me , Syakirah the Stage manager and Dep. Director , Yana the Sec , Yan the Tresurer , Anis the Protocol plus the Floor Manager , Aisyah , in-charged for the Food and the Gift, Yeni the Publicity .
Person to Entertain : YTAM Raja Dr Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan Shah dan isteri . Amek kau !
6. July 2008 – Permulaan semester baru . ha-ha budak 4th year. Still in Feskum mood . still struggling with FESKUM with Pn Sabariah the Timbalan pendaftar bahagian Canselari , En Apandi Khalib , timbalan pendaftar HEP , prof Madya Azraie hj Idris , TNC HEP dan Edy the FEskum Director . every two days nak bagi repot.. cam apetah.. ble nak bwat kejenyer kalu asyik bagi repot memanjang. Cam….apetah!
7. August 2008 – FESKUM 08’ bermula dan berakhir. Am now off- hook on this .Learn a lot as I can say . I am handling big things with the big people la kan? Byk aku blaja weh. From Pn Sabariah, From my teammates. Thanks to all especially the SiX-teammates. You guys have been so great and we become good friend in the end. Not to forget, ade kawan2 aku yang grad gak nih.. feeling empty gakla ble tgk kwn2 xde. Tapi Hidup itu perlu diteruskan bukan? Setiap orang mempunyai cerita hidup yang berbeza .
8. Sept 2008 - Starting to enjoy kelas elektif aku – Audit Alam Sekitar . (ni subjek bdk enviro, aku amek sebab aku tatau nak amek subjek ape lagi..out of option.. kitorg 4 org jer bdk biotech..hah;D ) Sincerely like this class. The lecturer , the student and the class’s weather. The lect was joyful and kenal sebijik2 bdk2 de.. cam manifestating-kan ke-close-an mereka. Best. The student mmg close la..meriah kelas tuh. Bes bes.Something that budak-budak biotech tak de. We are all..usually very stiff in class.. as like we all kinda concentrating la konon… padahal tak paham lecturer bebel ape tah.. tapi buat-buat paham . aduh ! kronik sungguh kelas aku rupenye.
9. November 2008 – exam fever alrite . going smooth Alhmdulilah . Hope the end result is not so disappointing, tho. Hurm.. Niat hati nak cari keje parttime sementara sem break. Biley arr tong-tong duit poket sem depan . pegi walk-in interview dekat Old Town White Coffee ..cam bes jer.. tapi de kate.. nanti de call.. so, we wait just to find that he never called in the end.. Pale otak ko Eric. Pastu untuk menyejukkan hati, aku ngn Yai ( de juga pg intrevw dgn sy ) kitorg rs kiorg terlalu hebat untuk keje kat situ . sebab ;
a.Time intrvw , Eric tue ckp melayu, kitorg bantai ckp omputih. Konon nk tunjuk we are good with it. Haha . Kami berlagak .
b.Kat application form , ktorg boh sume cgpa- cgpa dari sekolah menegah sampai university ngn matrix2 result yang hebat-hebat tuh sume, So, ktrog rs, kitorg ni cam a treat to him, sbb die sekadar SPM jer.. takot nt bru sebulan keje kitorg dinaikan pangkat ganti de ke.. cam tu.. hihi..hurm.. ( 0_0!)
c.Kitorg tak panggil de Mr. Eric, kitorg panggil de ‘ERIC’ jer.. haha ! blagak . blagak . ;D..
10. December 2008 – baru lepas bbrp hari . cume nex week umat islam akan menyambut Hari Raya aidil Adha.
SELAMAT HARI RAYA !
P/s : Setahun telah berlalu ( ataupun, hampir berlalu..) dan aku semakin matang . 3 event penting dalam hidup aku sepnjang aku berada dalam tahun 2008 iaitu
1. My Final Year Project : The Development of Wild Type Banana Calcutta 4 Seed Progenies via Embryo Rescue Technique for Fusarium Screening .
2. FESKUM 08’
3. Kelas Environmental Audit
Dan aku berharap, semuanya akan berjalan lancer juga tahun hadapan, kerana aku akan mula JOB Hunting ~~! Gambate, kudasa-I ~~! Neh…??!
Wednesday, November 26, 2008
Morsel from the heart : Takdir keindahan sebuah ujian
Hidup ini indah jika kita mentakdirkan keindahnya. Tiada apa yang mustahil selagi usaha masih digenggaman. Tuhan tidak zalim dan tidak akan pernah menzalimi hambaNya. Allah adil dari segenap segi. Jika usaha yang dijalankan tidak mendatangkan hasil yang diinginkan, percayalah ia bukan tiada tapi belum masanya lagi. Akan tiba suatu hari, kamu rasai indahnya sebuah ujian . Tiap sesuatu jalan yang Allah takdirkan untuk kita adalah yang terbaik. Selalunya yang terbaik, tidak pernah tidak. Jika kita telah berusaha dan jalannya buntu di hujung, Tadahkan tangan minta pada Allah jalan penyelesaiannya. Pada Allah ada semua jawapan bagi setiap ujian yang menimpa. Pentingnya hati untuk berfikiran positif. Tananglah kamu wahai jiwa jika mengingati Allah.
by , shazwanisudirman
Friday, November 21, 2008
lovely complex~~!! a complex love story anime.. ahaks! now im talking..
Koizumi - san and Otani- sanThursday, November 13, 2008
"wani, ko ni ske ade bad 1st impression kat people" kata taty
defensively...i refused that idea of me..
mungkin benar jika kamu ambil kira satu part, tapi serius tidak.
saya bukan begitu.
( sekali lagi.. tone defensive )
......
tadi aku ngn taty r having our makan ptg dekat kafe fak sc yang da tak sedap tu selepas 4 jam bertapa dlm library yang gle sejok!
kami makan : laksa johor yang dibuat oleh Sue ( thanx sue ! sedap... * whink whink* nak lagi..) siap hantarkan lagi..
kami minum : sebungkus teh ais dan segelas fresh orange..
then die nampak ade classmate class bdk master die, from african country.. lupe yang mane.. then tetibe ade satu soalan yang cam berlegar2 kat pale otakku yg penoh dgn ilmu postharvest ni kan .. ( haha as if..! ).. soalan yang saya setuju la sikit kurang diajar.. namun saya serius mahu tanya.. lgpun sy bukannya tanya dekat empunya diri..
" taty , kalo malam, ko nampak tak die? "
"wani !!" taty exclaim . dengan muke question mark beserta garis2 bengang.
"no, im serius nih.." dengan double-jerk eye dan muka yg sangat determined.
"nampaklah! ko nie.. "
aku bukan tanye sebab ade niat lain.. memang serius nak tanye bcoz people always make fun of them..
thats is sooo not a bad 1st impression. aku bukan kutuk die.. aku tanye jer.. salah?
i hv never judge people from my first impression bcoz i knew 90% of it is wrong. But some times i do trust my bad feeling towards people. if aku tetibe rase tak sedap hati dgn somebody tuh.. i'll b extra carefull.. tapi tak la obviuos kan? bcoz im afraid i'll end up wrong.
one thing that is obviuos tat i noticed bout' me.. i dont judge people according to their attire . tak semestinya mereka yg bertudung laboh , elok budi bicaranya dan tidak juga org yang rambut percuma itu buruk akhlaknya . for me external look just a skin deep. Dalam mesti mu kira dlu baru bley bwat konklusi on people.
and i do hate people yg tak suke orang tak semena-mena . kenal org tu pon tak.. tetiba xsuke. pelik.
tapi sungguh wujud org seperti itu.
baru dgr cakap2 org, sudah bwat konklusi. jgnlah begitu . mereka kenal die cara lain. kamu kenal die cara lain. mungkin ade ceritanya yg kamu tidak tahu.
kalo die takde hal dengan kamu, kenapa perlu kamu ade hal dengan die. betul?
la suzo ( jgn beranggapan buruk ) , hati pun tenang.
nvrtheless...
apa yang penting ?! ( conotation mengikut theme song 'Wonder pet' )
kita jaga diri sendiri dan sentiasa berdoa kepada Allah agar orang2 sekeliling kita akan sentiasa tenang and senang bila menengok muke kita walaupun huduh !
haha;D
till then.
Wednesday, November 12, 2008
bila penonton filem yg tidak tahu apa2..mengkomen artwork pegarah2 mashsyur..
Wednesday, November 5, 2008
im just being provocative..does it hurt u dat much?
saya selalu terlupa yang manusia mempuyai tahap
sensitiviti yang berbeza..
...
saya telah men-komen satu entry blog kawan saya and guess what?
dia terasa..mungkin..
kerana dia telah meng-edit entry trsebut..
aduh!
i feel the guilt!
dam la u..
bwat sy rase camni..
saya tak suka rasa serba-bersalah..
i am not condemning ur tods..
mana mungkin..
semua pendapat adalah betul, baik?
i just give you reasons to elaborate more..
but then,
wut else to b said..'
saya menyebbkan kamu offended dgn provokatif ide sy yg off-handed tuh kan?
maka, saya minta maaf..
Friday, October 31, 2008
From the Side Box : A Clarification..
look nice and kemas..and n in peace.. with all the luxuries and security.. lots of food and adequate mineral.. enough vitamin protection.. sealed capped.. overly protected from vector or pathogen invasion..but still..when we plant it in the soil..or termed ' hardening'..the plant die..
its not a merely theory tho..it is in one of my discussion that i did for my fyp..
it sure-ly not just an academica theory that fill up my thesis pages.. but the impact manifest the life itself..
life is not straight forward.. (wordings from my bioproses lecturer Dr sufian..that captivated me so much.. that seriously disturbing my tod for quite a tyme..definite-ly until today)
life as it is..is not a plain theory of one plus one equals to two..
people need experience.. espeacially bad one to grow.. people usually grow faster from defeat rather that victory..
people need challenges in life so that they can be tough in heart and in mind..
people need to rasa susah, so that they can be gratefull..
people need problems in life to be solve so that they can think..
and Allah knew better..as He is ALL-Known..
so save ur whining and sulking and keeping hatred and grief..ia percuma aja..tidak akan
membawa anda ke mana-mana..
Problems are made to be Solved..
and thats the truth !
waktukah yang bersalah..sedangkan kita adalah pencuri..
and we remain in a static mode.. do we really need that as like soooo many people.. always wishing tat..
" kan bes kalo waktu behenti..bley aku siapkan assgmnt ni.."
or
"kan bes kalo waktu behenti.. aku ad mase nk bc buku lebih.."
with the xm like few days more... i can bet that many people will say prayers like tis like a zillion tyme..seperti ku jua..
namun, begitu..mengapa harus kita meghukum waktu?
kita yang menjadi pencuri masa..
menangguhkan sesuatu yg sepatutnya dibuat sejak awal lagi..
mengapa perlu kita berdoa agar waktu behenti..
pembangunan negara yg terjejas adalah satu isu lain..
bagaimana dgn pembangunan integriti diri..
awak yg mempunyai poor time management n yet u r sooo dam to blame it on time..
waktu kah yg bersalah.. atau kita?


