"Artists today think of everything they do as a work of art. It is important to forget about what you are doing - then a work of art may happen."
a while ago . Come to thnk of it..i just cud'nt agreed more. i oso take the trouble to pin-up a comment . I wrote this ;
" over the years.. i was wondering.. what is the 'thing' lacking in our films when in compared to the ez to say outside movies.. save the high cgi.. sc fic watsoever.. myb they will say it is not fair to compared with othr films when it come to that part.. i agree..in a way.. but producing a good film..doesnt really encounter or revolve around film techno sahaja..take iran and german's film for eg. they hv always produced a good film.. with totally no techno or what what.. the very important thing is THE STORY ! itu aje.. if people can understand tis.. our movies will definitely go around the world.. bukan sekadar melepaskan batuk ditangga dan berbangga.. "
honestly , that is what i thnk.. i am so not a good film dealer let alone a film critics.. as i hv flat zero about any thng of it.. nor that i know how to produce film or atleast the soul theory of the film itself. But nothing than the obvious to see.. that everytime the outside film being primiered in our local cinemas , the number one in chart is usually not ours.
seriously, is malaysian movies that bad?
standing ovation hv been given to Puteri Guung Ledang. why cant we repeat ? is it production cost? is that it? no iranian movies seems to be consuming lots of money? but they movies always stands up in film festivals.
Filem adalah ilham adalah karya , adalah seni emosi yag diadaptasi melalui visual. Kesan visual mesti ada, namun emosi juga perlu sampai dan mesej perlu jelas untuk dijadikan teladan atau sempadan.
ia bukan sekadar "ini peruk nasi kami, maka kami perlu ber'karya' supaya kami dapat makan " .
adakah suatu karya yg berladaskan komitmen 'periuk nasi' layak dilabel karya?
if thats the story, art wont b an art anymore. its a komitmen bekerja seperti pekerja-pekerja akauntan membuat audit syarkat. seperti pelukis pelan yang mempunyai dateline atau seperti doktor yg merawat pesakit kerana adalah fardu kifayah dan tanggungjawab sosial selain mereka dibayar untuk itu.
ada seorang senior dalam bdang perfileman pernah berkata " budak-budak sekarang ada cerita tapi tidak tahu bercerita "
again i just cudn't agreed more.
lots of pengarah buat cerita supaya kerja mereka boleh dijual atau boleh diterima masyarakat . rakyat malaysia tidak suka cerita berat. tidak suka cerita perlu fikir-fikir.. suka cerita romantik komedi, kelakar dan action pack. Nah ! itu kuncinya . tapi kami tidak dapat melihat . di mana? dimana movie2 tersebut. ada segelintir yang berjaya menonjol. yang lain?
kita bercakap tentang karya bertaraf filem . FILEM adalah cereka ( lbh kurang ) dua jam yang ditayangkan dimana penonton perlu membayar RM10 untuk menontonnya. Bukan drama melayu yang boleh ditonton secara percuma di tv1 , tv 2 , tv 3 atau etc. Bila perlu bayar , penonton jadi berkira dan tiba2 seluruh rakyat malaysia sudah pandai menjadi pengkritik filem bila filem yg ditayagkan tidak memuaska hati.
seperti sebuah cerita romentik komedi mengenai kawen paksa ( tajok x boleh disebut, takot pula menyinggung ..wpon sy tau sy telahpn mgkin menyinggung ) , idenya bagus , tp bila mnjd adaptasi filem, keciwa , levelnya tidak sampai 'panggung'. layaknya drama sja. lagi baik drama Joe dan Faridah di astro, raya lalu. Ataupun dalam line cerita yg sama cerita Miftahul Jamilah, lebih baik.
kalopn mahu ber'action-pack'.. mahu ber-drift lagak gaya.. jangan sampai lupa 'ceritanya' . jangan sampai org kata " ini cite kete.. bosan !"
kalau mahu membuat lawak, biar bijak dan bermesej..bukan slapstik. lawak kurang bijak bisa menimbulkan marah dan menyampah. dan jangan marah dilabel sampah.
komentor saya mungkin kurang bijak ataupon biadap. tapi itu yang saya rasa sebagai penonton yag tidak tahu apa-apa. saya hanya menonton filem kerana ingin release tesion atau sekadar membuag masa. jangan risau kebanyakkan rakyat malaysia pasti ak menonton juga, kerana mungkin semagat kekitaan yag masih ada.. tapi sedikit teguran ini supaya kalian tahu yg kami juga menyumbang kepada transaksi filem malaysia. dan kami tahu apa yg kami ingin toton dan lihat.
disini saya ada beberapa nama, di mana karya mereka layak dipaggil karya dan telahpun diiktiraf . mugkin boleh belajar sesuatu?
yasmin ahmad ( film ) - kuatnya pada mesej yg ingin disampaikan. kalau tidak, masakan setiap kali ikaln-iklannya saja keluar, bisa mengiggalkan kesan di hati penonton. itu baru iklan.
mira mustafa ( scriptwriter ) - daya imiginasi dan skrip yg ampuh ( kuat maksud sy). drama bersiri kekasihku seru sepatutya dibuat filem . ada kualiti ke-tidak-boleh-jangkaannya yg kurang ada pd filem2 melayu nowadays.
shahrulezad ( drama ) - 1st time drama bersiri ( Sin,der,&ella ) melebihi rating Buletin utama. Enough said . Self-explainatory .
....
No comments:
Post a Comment